Gouden formule: zie je omzet groeien met multi-channel retail

Wanneer je de omzetontwikkeling van de retailbranche analyseert valt er een ding duidelijk op. Ten opzichte van het tweede kwartaal van 2017 is de omzetontwikkeling voor de detailhandel (fysieke winkels) en de webwinkels voor het tweede jaar op rij iets gedaald. Multi-channel retail, daarentegen, laat juist een stijgende lijn zien. Dit is een nieuwe trend, aangezien voorgaande jaren juist webshops zonder fysieke winkel beter presteerden. Wat is er veranderd?

Wat is multi-channel retail?

Multi-channel retail is een combinatie van een fysieke winkel en een bijhorende online shop. Vaak zie je dat een bekende winkel zich ook online profileert. Door de naamsbekendheid in de winkelstraat weet de klant de winkel ook online vaak direct te vinden. Maar andersom, een fysieke winkel aan de hand van een online shop, komt ook regelmatig voor. Unieke webshops investeren steeds vaker in een pop-up store op een populaire locatie om naamsbekendheid te genereren en om direct in contact met klanten te komen. Af en toe lukt het een online retailer om te investeren in een vaste winkel(keten), denk bijvoorbeeld aan CoolBlue.

Optimale klantbeleving

Het blijft vooralsnog gissen naar een reden waarom multi-channel retail sinds 2016 aan populariteit wint. Maar een ding is zeker: multi-channel retail biedt opties voor klantgerichte service. De klant vindt online een product, maar twijfelt. Multi-channel retail biedt de klant de mogelijkheid om het product in het ‘echt’ te ervaren. Andersom, de klant vindt een product in de winkel niet op voorraad in zijn of haar maat. Multi-channel retail biedt de klant de mogelijkheid om het product alsnog online aan te schaffen. Daarnaast versterkt multi-channel retail de zichtbaarheid van een merk zowel on- als offline.

Een ding is zeker: doordat onze digitale en ‘analoge’ wereld steeds meer verstrengeld raken, zal ook de consument steeds meer eisen dat aan zowel online en offline consumptiebehoeften voldaan wordt. Heb je een winkel maar nog geen webshop? Neem geheel vrijblijvend contact op met Onetoshop om te zien wat de mogelijkheden zijn voor het koppelen van je bestaande winkel aan een online shop omgeving op maat.

Onetoshop © 2007 - 2018 | Alle rechten voorbehouden